Laatste nieuws en blog
Blijf altijd op de hoogte


Rij schoon en check je bouwjaar

meer stadscentra gaan op slot voor oudere personenauto’s. Rotterdam en Utrecht weren nu al diesels van voor 2001 en Arnhem krijgt per 1 januari 2019 de strengste milieuzone van Nederland. Ook Leiden, Nijmegen en Maastricht werken aan zo’n maatregel.

Milieuzones: veel steden weren oudere dieselauto’s uit hun stadscentra ter bescherming van de luchtkwaliteit. Vrachtwagens, maar steeds vaker ook personenauto’s. Stevige boetes moeten de maatregelen kracht bijzetten. Maar hoe je zo’n milieuzone herkent en hoe de controle plaatsvindt, dat mag elke gemeente zelf bepalen. Met een hoop onduidelijkheid tot gevolg.

Rotterdam en Utrecht

Op dit moment zijn er twee steden met milieuzones voor personenauto’s: Rotterdam en Utrecht. Beiden gelden voor diesels van vóór 1 januari 2001. Rotterdam weerde tot voor kort ook oudere benzineauto’s uit het centrum. De rechter vond dat echter niet okee en veegde het verbod tot nader order van tafel.

Arnhem: meteen de strengste

Begin deze maand besloot ook het college van B & W in Arnhem om oudere diesels uit de binnenstad te verbannen. Per 1 januari 2019, als de gemeenteraad het plan goedkeurt. In het voorstel mogen straks diesels van voor 2004 de stad niet meer in. En diesels van voor 2006 alleen als ze technisch zijn aangepast. Arnhem is daarmee meteen fors strenger dan Utrecht en Rotterdam. En ook Leiden, Maastricht en Nijmegen werken aan de invoering van milieuzones.

Landelijke regels?

Het verschil in bouwjaren (2001, 2004 of 2006?) laat al zien: als gemeenten eigen regels gaan invoeren, wordt het een onoverzichtelijke chaos. Het wachten is op landelijke regelgeving. Zolang die uitblijft is het wel raadzaam om met een oudere diesel voor vertrek even te checken of je ergens wel ‘binnen’ mag, als je in een andere stad wilt winkelen. Want de boetes zijn niet mals: in Rotterdam en Utrecht betaal je per overtreding € 90,-.

Terug naar overzicht