Laatste nieuws en blog
Blijf altijd op de hoogte


Productieproces van de allereerste Yaris GRMN

Het productieproces van de allereerste Yaris GRMN in een notedop. De Yaris GRMN is exclusief gebouwd door Toyota Motor Manufacturing France  (TMMF) in de fabriek in Valenciennes. Toyota heeft met succes de productie van één gespecialiseerd. Een laagvolumemodel geïntegreerd in een massaproductieomgeving: zowel de Yaris GRMN als de standaard Yaris worden op dezelfde assemblagelijn gefabriceerd.

Valenciennes waproductieproces Yaris GRMNs een logische keuze voor productie, aangezien het de enige Toyota-faciliteit in de wereld is die de huidige driedeurs Yaris bouwt waarop de Yaris GRMN is gebaseerd. Het aanpassen van het nieuwe model vereiste echter aanzienlijke uitdagingen waaraan voldaan moest worden. Inclusief de manier waarop specifieke onderdelen van de auto, met name de 1,8-liter motor met compressor, konden worden ingebouwd zonder het productie schema van de fabriek in drie ploegen te onderbreken.

Speciaal Productieteam Yaris GRMN

De introductie van de Yaris GRMN vereiste ook dat een gespecialiseerd team werd aangesteld, verantwoordelijk voor het bouwen van elke auto. Aangezien het niet praktisch was om het hele personeelsbestand te trainen voor de productie van slechts 600 voertuigen (400 Yaris GRMN voor Europa en 200 Vitz GRMN voor Japan), werd besloten om een ​​beroep te doen op de vaardigheden van de meest ervaren leden van TMMF. Een toegewijd team van ongeveer 20 technici is opgeleid om alle processen uit te voeren die uniek zijn voor het Yaris GRMN en die werken in de verschillende productiewinkels, waaronder lassen, verf, kunststoffen en assemblage.

Yaris GRMN-productie is beperkt tot één dagelijkse dienst, met auto’s geproduceerd met een snelheid van zeven per dag.

 Motorinstallatie Yaris GRMN

Het hart van de Yaris GRMN is zijn motor, een eenheid die uniek is in de B-hot hatch-markt door het gebruik van een supercharger om de prestaties te verbeteren.
De 1.798cc 2ZR-FE-motor is gebouwd door Toyota Manufacturing UK in de fabriek in Deeside. Uiteraard met aanpassingen die zijn uitgevoerd door specialisten van de sportwagenfabrikant Lotus, ook in Groot-Brittannië. De uiteindelijke motoropbouw en installatie wordt uitgevoerd door Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) in de fabriek in Valenciennes.

Een van de grootste uitdagingen voor het productieteam was de installatie van de grotere 1.8-liter supercharged-motor in het relatief kleine Yaris-motorcompartiment. Als dit niet kon worden bereikt, zou het onmogelijk zijn de auto volgens dezelfde planning te bouwen als het standaard Yaris-model – iets dat ernstige gevolgen zou hebben voor het hele project.

Een prototype werd gebruikt in de fabriek in Valenciennes om te bepalen of de bestaande assemblageapparatuur kon worden gebruikt en of de motor op de auto kon worden gemonteerd met de vereiste 20 mm vrije ruimte van het lichaam.

Projectleider Guillaume Caron legde uit: “Er waren veel punten waarop de toestemming werd gerespecteerd, maar er waren ook een aantal aanrakingspunten, dus we concentreerden ons op drie gebieden om te zien of we het probleem konden oplossen. We daagden de ontwerpers uit om sommige delen van de motor aan te passen, we wilden de apparatuur die we gebruiken aanpassen voor een betere nauwkeurigheid in de installatie, en we vonden een manier om de kabelboom tijdelijk opnieuw te leiden om meer ruimte te maken. Het vormde een grote uitdaging voor de ontwerpers, die met virtuele ontwerphulpmiddelen werkten en zelfs een aantal 3D-geprinte replica-onderdelen produceerden om te helpen uitwerken wat zou kunnen worden gedaan. ”

Kwaliteitscontrole Yaris GRMN

Vanaf het begin tijdens de productieproces van de allereerste Yaris GRMN waren er geen compromissen in de kwaliteit van de Yaris GRMN. Hoewel de productieaantallen klein zijn, moest het aan dezelfde hoge kwaliteitsnormen voldoen als alle andere Toyota-voertuigen.
TMMF heeft speciale kwaliteitscontroletests uitgevoerd voor alle onderdelen die specifiek zijn voor het model, inclusief de extra laspunten, het remsysteem, chassisversterkingen, zittingen en nauwkeurige toepassing van de huisstickers. In de verfwinkel moest een nieuw proces worden ontworpen voor het contrast zwarte da,  omdat de stijl anders is dan de tweekleurige afwerking die wordt gebruikt voor andere Yaris-modellen.

Aan het einde van het assemblageproces zijn de uiteindelijke inspectievereisten ook ontworpen om rekening te houden met de speciale prestatiemogelijkheden van de Yaris GRMN en een intensieve dynamische test van elk voertuig om gebieden zoals motorprestaties, chassishandling en remmen te controleren.

Trots op Projectteam Yaris GRMN

Het project is een grote bron van trots voor het TMMF-personeelsbestand, zoals Guillaume Caron uitlegde: “Het projectteam was erg trots op de vraag om aan dit voertuig te werken en ze waren zeer gemotiveerd om te slagen. Het gaf ons de gelegenheid om naar nieuwe manieren van werken en probleemoplossing te kijken. Dit gevoel van trots breidde zich uit naar het gehele personeelsbestand, dat belangstelling heeft getoond voor het YARIS GRMN en wat het betekent voor Toyota. Ze zijn ook blij dat ze auto’s bouwen die voor de eerste keer worden geëxporteerd van TMMF naar Japan en Toyota’s thuismarkt. ”

Bron Toyota UK

 

Terug naar overzicht