Laatste nieuws en blog
Blijf altijd op de hoogte


Doorrijden bij branden waarschuwingslampje strafbaar?

De rechter veroordeelde recent een automobilist die te lang doorreed met een zachte band bij brandend waarschuwingslampje en daardoor een ongeluk veroorzaakte. Hoe bewust ga jij om met je banden?
Het was recent groot nieuws: een automobilist had een waarschuwingslampje voor een leeglopende band genegeerd en veroorzaakte daardoor een ernstig ongeluk. De rechter gaf de onzorgvuldige rijder een taakstraf; hij had immers z’n zorgplicht verzaakt. Lees hier het krantenartikel

Zelf verantwoordelijk

Die uitspraak zet autobanden (terecht) hoog op de agenda. Want ook al hebben veel auto’s tegenwoordig een bandenspanningssensor, je blijft zelf verantwoordelijk om goed voor je banden te zorgen. Beter is immers om dat oplichtende lampje in je dashboard voor te zijn. Daarom adviseren wij om regelmatig je banden te checken op slijtage, profieldiepte en bandenspanning; minstens elke maand én voor lange autoritten. De juiste bandenspanning vind je in het instructieboekje van je auto en vaak aan de binnenkant van auto als je de deur aan de bestuurderskant opent.

Gratis bandenadvies

Wij helpen je daar graag bij.  Kooijman geeft gratis bandenadvies bij vervanging en/of bij het kiezen van de juiste winterbanden voor jouw auto. Omwille van de balans in je auto worden banden altijd ‘per as’ tegelijk vervangen. Dus is je linker achterband meer versleten dan je rechter, dan moeten ze wel allebei vervangen worden.

De beste band voor het seizoen: Zomer- en winterbanden zijn echte specialisten!

Zoals autocoureur Max Verstappen bij regen kiest voor regenbanden, zo kun je jouw auto optimale banden geven voor de zomer en winter.

  • Zomerbanden zijn gemaakt van relatief hard rubber en hebben een profiel dat optimale grip geeft op een droge en warme weg.
  • Winterbanden zijn gemaakt van rubber dat ook bij lage temperaturen relatief zacht blijft en daardoor goede grip geeft.
    Bovendien is het profiel zo gemaakt dat het zich beter vastgrijpt in de ondergrond en dat het water en winterse neerslag optimaal afvoert.

All-season band: blijft een compromis

De derde variant is de all-season autoband. Die heeft trekjes van een zomerband én overeenkomsten met winterbanden, en is daardoor gemiddeld geschikt voor het hele jaar door. Maar je begrijpt: zo’n all-season band is als een ‘intermediate’ in de Formule 1: een compromis.
’s Zomers haalt hij niet het niveau van een goede zomerband, en ’s winters legt hij het af tegen de betere winterbanden. Een allrounder dus, geen specialist.

Banden & spanning: 7 x oppassen

  1. Bij een te lage bandenspanning stijgt het brandstofverbruik.
  2. Te zacht opgepompte banden slijten sneller; te hard opgepompte ook.
  3. Zomerbanden geven bij winters weer weinig grip en een (veel) langere remweg.
  4. Goede bandenspanning geeft optimale grip en controle.
  5. Bij de juiste bandenspanning is je remweg zo kort mogelijk.
  6. Te hoge bandenspanning kan leiden tot een klapband.
  7. Let op de thermometer: daalt het kwik onder 7 graden, dan is het tijd voor winterbanden.
Terug naar overzicht